Rabu, 1 Julai 2009

Mengapa bintang yang aku kejar?

Hari ini sungguh asyik melihat birunya awan, mendengar riuhnya hamparan jagat namun aku terus menyusur menusuk ke dalam seluruh perusuk hati dunia. Aku berasa diri ini sangat beruntung kerana pernah dihidangkan pada aku sekeping potret keindahan dari wajah hamba abdi Tuhan. Terkadang pula, aku sesekali merasakan diri ini terlalu merugikan. Ini disebabkan aku sendiri yang jarang menilai akan ukuran baju dibadanku sendiri. Aku suka melihat wajah hamba abdi yang terjauh menyayangi dunia dari Pencipta mereka. Aku sendiri tidak tahu 'mengapa?' Mungkin inilah yang aku katakan mata yang ingin membantu. Nama yang pernah hadir itu dinamaiku dengan panggilan Nia Ariana. Mengapa aku bercerita mengenai kisah ini? Kerana ini adalah suatu pengalaman yang perlu semua manusia tanggung. Bukan dunia itu kejam tetapi kita yang terkadang kejam pada hati kita yang sedaya upaya menjaga kita. Mengapa aku kata sedemikian? Jawapannya cukuplah dengan aku menyebut 'Iman.' Sebuah purnama tidak akan berhenti menyinar walau ada yang membenci, walau ada yang mengeji, walau ada yang tidak peduli. Siapa pula sang purnama? Mengapa purnama? Jawapnya hanya dengan kita menghayati selawat S.A.W. Itu perjalanan aku hari ini

2 ulasan: