Selasa, 21 Julai 2009

Bersama A. Samad Said

Pertama salam kemaafan kerna lama sudah tidak aku dahulukan 'Blog' ini. Suluh intim dari mendung ke terangnya siang. Antara perkara sebenarnya yang berlaku adalah perkara yang membuatkan aku asyik dan sibuk dalam melayari perjuangan seni budaya. Aku terlalu letih untuk menulis dalam 'Blog' ini bukan -Bosan- tapi letih.
Banyak aku memikirkan perkara yang akan berlaku dan sudah berlaku untuk aku berlajar dan diajar olehnya. Untuk pengetahuan semua, penulisan aku juga mungkin mencorot sebentar atas dasar aku lebih letih menstabilkan diri. Inilah yang diistilahkan oleh ahli sastera atau budaya sebagai 'peram'. Sekali peram sekali sabar, sekali menetas sekali kasar.
Barusan sudah dalam hari Ahad lalu aku bersama mentor sastera Malaysia yakni A. Samad Said. Aku diberikan penghormatan oleh Allah SWT untuk aku bersajak bersama-sama beliau. Ini adalah sebuah pengalaman yang benar-benar adalah cita-cita aku semasa awalan dahulu dalam penulisan. Seorang pejuang dengan seorang pemandang.
Orang yang aku maksudkan itu memang bagiku terlalu zuhud dari pandangan mataku. Dengan tutur bahasanya yang lembut terkadang menyentuh kalbu, aku menjadikan dia sebagai guru dalam sistem pembelajaran bahasa aku. Ahli bahasa sememangnya menjaga tutur bahasanya. Namun aku lebih terharu untuk bersajak dengan beliau. Dengan Izin Allah 25 Julai ini sekali lagi aku dengan dia bersajak di Semerah Batu Pahat.

Hari ini aku lebih santai menonton filem pertama lakonan abang Khalid Salleh di kaca televisyen. Aku memang meminati abang Khalid Salleh dalam dunia budayanya. Dia adalah salah seorang sahabat Amni Jagat/Pak Jagat. Filem tersebut berjudul 'Penghujung Malam'. Sesiapa ingin menonton boleh melayarinya di YOUTUBE dengan menaip nama tajuk filem tersebut. Aku suka pendeklamator bernama Khalid Salleh...

Aku nak menyambung semula penulisan Novel Anca Dayanti yang tertangguh sekian lamanya...

1 ulasan:

  1. Pak Jagat lebih mesra dibandingkan dengan Amni Jagat...( Jangan macam Abdullah dipanggil Pak Lah yang akhirnya rebah )

    BalasPadam