Selasa, 23 Februari 2010

Melihat rebahnya malam


Dua tiga hari ni, aku sengaja melayan jiwa dengan mendengar lagu-lagu lama(Rock Kapak). Aku agak meminati lagu-lagu lama tersebut oleh kerana lirik-lirik mereka yang mencabar pemikiran. Entah macam mana kali ni aku sengaja mendengar sebuah lagu yang sememangnya sudah lama aku tak layan tapi kali ni ia seolah mencengkam semula ke lubuk sanubariku. Lagu tersebut bertajuk 'Wajah Seribu Erti' nyanyian kumpulan Alfa. Aku dah dengar lagu ni lama dah. Aku buat tak endah saja. Kenapa ya kali ni aku mula merasakan macam ada sesuatu pada lagu ni?

Aku melihat rebahya malam di pangkuan barat sedang di timur mula ghairah menggenggam seloreng cahaya memecahkan kelam semalam. embun perlahan menitis bagai menangis meninggalkan kelam. Aduh saujana, siapakah gerangan yang memberi rasa sebegini rupa. Pada permulaan aku agak terpengaruh dengan tajuk pada lagu tersebut yang membaitkan tentang sesebuah perkara rahsia yakni pengertian dari selarik wajah. Lagu tersebut mengisahkan tentang pemergian kekasihnya yang meninggalkan wajah seribu pengertian. Namun bait liriknya bagiku agak menarik kerana ia seolah mengingatkan aku kepada kiamat kecil pada diriku.

Melihat rebahnya malam begitulah yang aku cuba imaginasikan untuk novel aku yang sudah lama dalam pembinaan yang bertajuk 'Anca Dayanti'. Sebenarnya kerana kesibukan aku terkadang lupa untuk melihat pagi dini dan malam hening. Namun lagu tersebut telah mendorong aku semula untuk mengambil sedikit masa bagi melayari perasaan bersama-sama alam. Ternyata dalam melayani perasaan tersebut, aku mula mendapat suntikan semangat untuk terus menyiapkan penulisan seterusnya dalam novel remajaku.
Khazanah Kekasih Adikara sekarang sudah sampai ke peringkat akhir penerbitannya. Mungkin ada yang mengejutkan sedikit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan