Khamis, 4 Februari 2010

CERPEN - BADI -




Episod 2

“Assalamualaikum.”
“Alaikumussalam.”
Pecah kedinginan malam kali ini. Damai yang tadi permai juga berderai pecah retak secara tiba-tiba. Suara itu meneksentrikkan cahaya suluhan dengan sifat yang mula kegerunan. Mungkin dendam atau kegerunan kini berkocak bagai ribut dan pasang lautan sedang bersatu menghempas pantai, pohon kelapa juga terbabit melentuk liuk sehingga setinggi tamadun pelepahnya mencecah ke bumi, renek pohonan terbang berkeliaran bersama daun-daun ru kering menghinggap entah ke mana tujuannya dipandu ribut.
Tersandar sambil menafsir kehadiran insan di hadapannya kemas berjubah labuh keputihan, berserban litup salju keputihan, wajah yang cerah menerangi kelam pemerhatian, bertongkat uzur dan andai direnung lembut lagi maka bertuahlah jika sangkaannya itu adalah wali Allah. Bibir saudagar tadi tersenyum penuh dengan berjuta erti. Janggutnya memutih menambahkan lagi persoalan akan perihal sebenarnya insan di hadapannya yang berdiri tegap tersergam.
“Siapa abang ni?”
“Siapa aku tidak perlu kau tahu.”
“Dari mana datangnya...?”
“Itu juga, tidak perlulah kau tahu. Andai kau tahu maka gila gelaranmu.”
“Gila!”
Hilang secara tiba-tiba dendam yang sedang berperang tadi dan kemenangan bagi pihak ketenangan yang disokong kuat kegerunan tadi.
“Politik, diri, peristiwa Natrah 1950, sajak, penulisan, seni, irama, A. Samad Said, sukan, alam atau tauhid?”
“Apa itu?”
“Soalan bukan dijawab dengan soalan. Kau bermimpi bertemu Jibril.”
“Jibril?”
“Soalan bukan dijawab dengan soalan.”
Jibril dengan kepaknya yang menudungi bumi. Mendatangi para rasul yang dalam pencarian.
“Atau Muhammad yang kau temu?”
“Tidak, saya masih mencari.”
“Kau cari Khidir. Adakah kau Musa?”
“Juga tidak.”
“Lalu mengapa kau gelabah mencari dirimu sendiri. Bukan dendam itu pilihan rasul, bukan mukjizat itu impian rasul. Dunia tetap dunia, dunia bukan neraka, dunia bukan juga syurga.”
Khidir pernah mendatangi Musa juga pernah mendatangkan misteri. Adakah juga sama insannya yang membawa istana Ratu Balqis ke hadapan Sulaiman sebangunnya baginda dari tempat duduknya? Samakah peristiwa itu dengan tujuh bulan lepas? Makin kusut kesumanya menafsir madu madah saudagar itu. Musa juga pernah kecewa pabila umatnya membina ‘Patung Lembu’ sebagai tuhan. Musa pernah ke gunung Sinai bagi menyepikan diri. Musa pernah gopoh bertanya soalan pada Khidir akan jawapan tentang kelakukan Khidir yang pelik. Segala kekusutan kini menandingi ketenangan.
Mimpi bertemu jelitawan pujaan tujuh bulan yang lalu cukup untuk menimbulkan sejuta keraguan akan langkahnya dalam menyemai erti hidup. Senyuman jelitawan itu tidak berjaya lagi dikikis keseluruhannya. Renungan mata jelitawan itu cukup membuatkan aspirasinya hanya tertumpu sejenak pada karya indah yang suatu ketika dahulu berdiri ayu di hadapannya bermain sandiwara. Sungguh kekecewaan kali ini tidak dapat lagi dicungkil dengan ketenangan semata melainkan dengan hadirnya sebuah keajaiban dalam sejarah dirinya sendiri apatah lagi perpisahan itu terjadi tatkala mekarnya kuntum mewangi gemirap keseluruh benaknya yang ketika itu gering ketandusan. Pernah didengarkan bahawasanya peristiwa itu berlaku hanya memakan masa sehari atau lebih kurang dari penilaian yang lebih rapi yakni seminit keterlanjuran kata-kata. Bisa terbuah tanpa penjelasan pada hakimnya. Pengharapan tetap diletakkan namun pengharapan kali kedua lebih mustahil dari pengharapan yang pertama.
Matanya mula tertumpu semula pada saudagar yang tanpa disedarinya kini bertenggek disebelahnya.
“Kau cari kenangan, mengapa? Dia pergi atas permintaannya.”
“Saya tak berdaya untuk berdiri.”
“Kau gila! Kau sudah mensia-siakan hidup kau.”
“Ya, semua kata begitu, termasuk abang yang terbaru.”
“Kau ingin membantu dengan jawapan. Manusia yang lemah akan lemah dengan kesenangan. Itulah sebabnya Khidir diutuskan bertemu dengan Musa. Itulah sebabnya Jibril memeluk erat dan kuat tubuh Muhammad.” Saudagar itu tertunduk sambil perlahan airmatanya mengalir jernih setitis demi setitis jatuh di hujung pipinya. “Aku bagai ada bersama mereka waktu itu.”
“Apakah sama masalah saya dengan mereka?”

Sambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan