Ahad, 14 Februari 2010

CERPEN - BADI -



Episod 3 (Akhir)

“Ya, mereka juga mencari, pencarian itu suatu pembelajaran dan pembelajaran itu suatu pencarian. Musa juga mencari akan siapa dirinya, Muhammad juga mencari siapa dirinya.”
“Bagaimana dengan Sulaiman?”
“Sulaiman mencari cinta yang digambarkan padanya seindah istana Balqis begitu jugalah dengan puterinya. Maka sebelum kau mengenal cinta, carilah kau akan istananya.”
“Di mana istana cinta itu?”
“Ia adalah dirimu sendiri.”
Termenung sejenak suaka lakunya memikirkan dan mendalami lebih unik kedalaman filsafat tersebut. Luasa akalnya tertumpu pada kabur iradat yang mulus dalam tebaran sejadahnya. Tiada pengenalan lagi dalam tafsiran sujudnya. Pincang sebutan bait-baitnya sewaktu mendorong bibirnya menyebut sebutir-sebutir permata ayatullah abadi. Kelu, lesu dan terkadang datang juga malu pada serangan musuh yang sudah semestinya menunggu ruang untuk memimpin jauh dengan kesesatan yang didukungnya(Iblis) sejak zaman percintaan syurga dan dunia, Adam dan Hawa lagi. Nyaman menyapa bibir keningnya dan lemah merekah hatinya. Airmatanya kini pula yang mendapat tempat satu cerita sedih atau duka yang datang bersiaran di malam kelam.
Langit kian menyapa tajam kehangatan membara gagah subur menumbuhkan kelu tudingan pada lakunya yang bodoh. Solat, ngajian, tauhid dan segalanya bagaikan mati terkubur dek tanah ketaksuban pada mata anugerah yang indah. Matanya mula tersipu pejam. Tiada pengertian lagi yang tersemai waktu ini pada dirinya. Kesannya memang memuncak kali ini. Puncaknya mungkin setinggi gunung Sinai hijrahan Musa atau bukit Rahmah pengeratan kasih antara Adam dan Hawa atau mungkin kali ini lebih tepatnya adalah gunung Uhud kenangan sebuah peperangan.
“Uhud hendak mengikuti Baginda. Hamzah yang kembali.”
Terbuka terang suluhan matanya menyahut langgam suara yang muncul dari bibir saudagar itu tadi. Namun, kali ini pembukaan matanya jernih bertemankan selubung airmata yang lembut menjalur di balik pipinya.
“Rugilah manusia itu andai mereka mengungkit-gungkit kenangan dengan kosong. Bodoh.”
“Ungkit?”
“Ada akal namun bodoh.”
“Bodoh?”
“Bukan disoal, tapi jawabnya dirimu itulah gelaranmu.”
Kini iramanya lebih sentimental. Tiada lagi kekuatan yang mekar tersemai. Tiada lagi tudung kata-katanya.
Kisahnya, ada sebuah perahu emas di lantai pantaian dan ada seorang pelimbang yang kian dekat menyapa untuk melihatnya. Si pelimbang tersebut terlalu asyik melihat kecantikkan dan keunikkan perahu itu dengan warnanya emas, kayunya berukir khazanah di raja dan sempurna gubahannya. Tanpa berlengah, si pelimbang tersebut kian ghairah ingin mencuba perahu emas itu. Disorongnya ke gigi air perlahan-lahan terhanyutlah si pelimbang mendayung perahu emas kegilaannya. Dalam perlayaran di atas perahu emas itu, si pelimbang dibukakan pandangannya pada sebuah pulau yang pohonnya berdaun emas dan batuannya bukanlah batu sebarangan, batuannya itu adalah baiduri ukiran asli tulus. Si pelimbang terus menjadi lebih ghairah untuk mendayung dengan lebih laju bertujuan dapatlah sedikit sebanyak mengambil khazanah pulau itu untuk di bawa pulang. Dalam sukma yang kian menepuk gila, si pelimbang dapat mengenal pasti akan lantai perahu itu kebocoran. Si pelimbang keluh kekeliruan dan kehampaan mula menconteng langit ketenangannya. ‘Bagaimana perahu secantik ini boleh kebocoran? Sayangnya.’ Si pelimbang mula membuat kerja gila tatkala jemalanya mengkhabarkan bahawa pelayarannya harus diteruskan walau apa terjadi demi suatu suara kerelaan dan keihklasan. Namun perjuangan si pelimbang dalam pelayaran kali ini lebih mengigit seluruh unak duri hidupnya. Tatkala melepasi separuh perlayarannya, laluan ombak ganas menerjah laju lantas menyapu kasar perahu dan si pelimbang. Terkapai-kapai kecelaruan. Dengan tiba-tiba, sejenak selepas kata kerelaan dan keikhlasan dihembuskan. Mengapa, kenapa, bagaimana ombak yang deras itu menguburi hasrat, jasad dan juga sebuah kerelaan yang ikhlas. Tersungkurlah bersama derasnya ombak laut yang datang dari seruan perahu itu sendiri.
Kini perahu itu terdampar lagi di tepian pantai menunggu manusia senasib si pelimbang tadi. Penuh sempurna dan terpuja melihatnya...
Kerut dahinya semakin berlagu keruh, tangannya mula tergerak seinci demi seinci, segala akar urat badannya terkeluar kejang dan ditemani peluh jantan malam. Terbeliak biji matanya deras mencari kiri dan kanan mencari dan terus mencari. ‘Ke mana perginya saudagar tadi?’ Bingung menjajah kencang. Wadah malam itu penuh dengan tertinta sebuah buku misteri alam nyata. ‘Siapa dia?’
“Usahlah kau pertanyakan, andai kau tahu itu, maka gila gelaranmu”
Suara tanpa wajah. Ternganga dan terbeliak sehinggalah dia bermimpi bertemu Jibril atau Muhammad. Begitu kuat pengorbanannya untuk menggenggam cita namun karam di tengah lautan. Mungkin akan datang kelak suatu kelahiran pelimbang yang baru dan lebih tahu.

-Tamat-

Karya : Amni Jagat
Tarikh : 9 September 2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan