Khamis, 18 Februari 2010

Dari dada buku

Sufi-Sufi Teladan

Peristiwa di zaman seorang guru sufi yang bernama Ibrahim bin Adham. Di suatu ketika tatkala Ibrahim bin Adham sedang beristirehat, datang seorang pemuda yang kelihatan kusam dan lesu lantas dalam perjalanan menuju ke arah beliau(Ibrahim bin Adham). Setibanya pemuda itu di hadapan Ibrahim bin Adham, ia terus mengadu tentang perkara yang menjadi kerunsingannya selama ini.
"Wahai guru yang fatanah, aku ingin bertanya adakah seseorang yang banyak membuat maksiat akan mendapat keampunan dari Allah kelak?"
"Ketahuilah wahai anak muda, sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun selagi kau ingin dan merindui taubat itu." Ibrahim bin Adham menjawab.
"Apakah ada ruang untuk melakukan sejengkal maksiat?" Tanya pemuda itu lagi.
"Sesungguhnya ketahuilah olehmu wahai anak muda, ada enam perkara untuk kau ketahui sebelum kau melakukan sesuatu maksiat."
"Apa perkaranya wahai guru yang arif? Saya sudi mendengar."
"Perkara pertama, jika kau melakukan maksiat janganlah kau makan atau minum malah mengambil dari hasil rezeki Allah."
"Tapi bagaimana wahai guru? Di timur di barat, di utara di selatan, di darat di laut malah siang dan malam aku tidak dapat hindari dari segala rezeki yang datangnya dari Allah."
"Cuba kau fikiran, adakah patut kau mengambil rezeki dari seseorang yang telah kau dustai. Wahai anak muda sanggupkah kau mengambil rezeki Allah sedangkan kau melanggar peraturanNya?"
"Baiklah, wahai guru apakah perkara yang kedua?"
"Perkara kedua, jika kau melakukan maksiat janganlah kau menetap di bumi Allah, keluarlah kau dari bumiNya."
"Ini juga adalah berat bagiku, mana mungkin aku dapat lakukannya semuanya ini adalah bumiNya, ke mana lagi hendak aku pergi?"
"Muliakah dikau untuk terus mendiami bumi Allah ini sedangkan kau melakukan sesuatu yang di benci oleh Tuannya."
"Wahai guru teruskan dengan perkara seterusnya."
"Perkara ketiga, di waktu kau melakukan maksiat ingatlah bahawasanya Allah tidak melihat dan tidak mengetahui tentang apa yang kau lakukan."
"Perkara ini mustahil bagiku ya guru, Allah Maha Melihat dan Allah Maha Mengetahui sedangkan apa yang terselindung di balik hati kecil nurani pun Dia boleh mengetahuinya dan sedangkan apa yang terlintas pun Dia juga ketahui akan itu."
"Layakkah dikau untuk dipertontonkan dan diambil berat dalam keadaanmu melakukan maksiat itu kepada Allah."
"Wahai guru yang budiman apakah perkara seterusnya?"
"Perkara keempat, jika datang kepadamu Izrael ingin mencabut nyawa mintalah tangguh padanya dan katakan padanya aku belum bertaubat."
"Apakah bisa aku lakukan begitu?"
"Makanya segeralah bertaubat sebelum ajalmu datang menjemput."
"Perkara seterusnya wahai guru?"
"Perkara kelima, jika kelak datang mungkar dan nankir berlawanlah kau sedaya upaya sekeringat yang ada pada dirimu."
"Baiklah, apakah perkara yang terakhir?"
"Perkara keenam, tatkala kelak kau di sisi Allah dan Allah memerintahkanmu untuk masuk ke dalam neraka maka jawablah kau bahawasanya aku belum bersedia untuk memasukinya."
"Baiklah terima kasih wahai guru."
Maka berlalulah anak muda itu dengan hati yang tenang dan lapang setelah kekusutannya itu terjawab oleh perkara-perkara yang diterangkan sejelasnya oleh gurunya Ibrahim bin Adham. Maka dari sejak itu anak muda tadi bertekad menjadi manusia yang paling mulia di sisi Allah Azza Wa Jalla.

Rujukan buku, kisah-kisah sufi teladan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan