Khamis, 6 Ogos 2009

Ramadhan yang bakal lahir

Ramadhan yang akan datang kali ini cukup-cukup untuk kita semuanya bersedia menghadapinya. Kelahirannya kali ini cukup membawa kesan yang hebat pada diriku. Kelahirannya menceritakan seribu satu makna kejayaan pada diriku untuk terus bergerak dalam perjuangan yang meletakkan Syahadah itu sebagai mahkota ataupun tajul yang mekar dan mangkin berdiri di atas jemalaku. Perjuangan yang aku tempuhi kali ini lebih jauh berbanding di tahun-tahun yang lepas. Mungkin bagiku ini adalah Rahmat dalam usaha aku untuk membantu seluruh pejuang-pejuang Islam yang lain.
Namun tidak dapat aku nafikan pada Ramadhan kali ini yang akan lahir adalah berkenaan dengan diriku yang kuat diancam. Makin kuat aku bersuara makin lemah manusia disekelilingku yang aku temui. Gerakan untuk meruntuhkan kezaliman ke atas Islam terkadang begitu mencabar masalahnya bukan datang dari musuh tetapi ia lebih menyakitkan apabila ia datang daripada kawan-kawan yang kononnya ingin kuat bersama Islam. Pada permulaan dulu yakni pada tahun-tahun yang sebelum ini, aku agak lemah di mana andai mereka-mereka yang katanya ingin kuat bersama Islam itu lari meninggalkan ku tapi, pada hari ini mungkin aku tidak lagi lemah atau mungkin aku sudah ada sedikit kekuatan yang Allah SWT telah peturunkan dalam diriku.
Aku bersama seorang kawan aku yang aku benar-benar rapat yang bernama Shukri bin Nordin cukup untuk menguatkan aku sendiri walaupun hanya dia seorang saja yang bersama dalam susah dan senangku. Selama ini aku melihat dalam skop yang kecil untuk menghadapi Ramadhan pada setiap tahun tetapi, pada kali ini aku seolah bagai diapung oleh berbagai-bagai pihak yang kuat bersama dalam perjuangan Islam untuk bersama membantu aku dalam menjayakan lagi perjuanganku. Aku terlalu terharu dan bersyukur.
Seperti mana sajak aku yang lepas(malam tiada cahya, kala siangku menduga) cukup mengangkat aku untuk aku secara seratus peratusnya menyerahkan perasaan, nyawa, jiwa dan segalanya pada Allah. Aku menjadi semangat bila mendengar lagu yang didendang oleh abang Ramli Sarip yang bertajuk Ramadhan. Ketuhanan menjadi lebih kental bila aku dalam keadaan terduga. Sememangnya wajiblah setiap manusia yang beriman kepada Allah SWT itu terduga. Itulah rasanya yang aku iringkan menjelang Ramadhan yang suci.
Aku agak marah dua tiga hari lepas bila saat-saat akhir kawan-kawan aku menarik diri dari berjuang mempertahankan kesucian Islam yang suci. Namun setelah ditimbang aku hanyalah terkilan bukan kecewa. Marah pada mulanya itulah yang dipanggil nafsu. Pada satu sejarah dahulu seorang sahabat Baginda SAW yang bernama Ka'ab bin Abdul Malik telah ditegah oleh Rasulullah supaya jangan berpaling menghadap Baginda SAW. Kesalahan Ka'ab adalah hanya lari dan terkhayal sejenak dengan dunia sehingga meninggalkan seruan Sabilillah. Cetera ini boleh kita tonton di pentas teater 'Menunggu kata dari Tuhan' yang diarah oleh Dinsman.

Mungkin juga lari pada perjuangan ini adalah pengajaran untuk aku sebelum terbitnya matahari Ramadhan. Terima kasih Allah SWT.
Salam maaf dari aku kepada semua kawan-kawan aku yang terasa. Aku berkata atas dasar Al-Quran dan Islam semata. Salam rindu kepada Rajawang, hari Sabtu ni kita jumpa...

1 ulasan:

  1. langit tidak selalu cerah...
    hujan tidak selalu turun...
    dalam perjuangan sentiasa datang rintangan...
    dan rintangan itu adalah pengajaran...
    penghargaan untuk kau meneliti Al-Quran...
    sesungguhnya Allah akan menduga...
    sejauh mana iman didada...
    yang sanggup berjuang untuk diriNya...

    BalasPadam