Isnin, 24 Ogos 2009

CERPEN

FAJAR CINTA ABSTRAK (Episod 1)

“AH, mengapa? Kenapa?”
Jejak terhenti dibela langit malam, dibelenggu memori kelam dan di bawah suci lampu malap neon jalanan. Luahan hati tetap terbelit menyelinap kusut memintal lubuk perit sejarah citranya. Ianya disebabkan cinta. Perkaranya adalah fitrah cinta seorang manusia ke atas individu yang lain. Tewas dalam percintaan adalah azab bagi seseorang yang dinamakan pencinta. Kini dia kesunyian suntuk menghitung masa.
Hasil dari buah kehampaan, dia terus menjadi kacau. Lima tahun dahulu perpisahannya disuntik semula oleh karisma ilmu agama yang dipelajarinya di sebuah sekolah pondok dengan tujuan untuk menyalurkan segala cintanya kepada Yang Maha Satu selamanya. Namun tidak pada saat, waktu dan ketika ini, apabila munculnya semula wajah yang pernah dicintainya itu mengharapkan belas ihsan darinya.
“Rumah tangga yang aku bina tidak seindah yang aku andaikan.”
“Aaa...kkku...”
“Tolonglah aku.”
Memang kusut untuk terhurai. Jejak kakinya tergantung untuk menjawab penagihan airmata kekasihnya itu yang muncul semula dalam hidupnya. Persoalannya adalah rumah tangga. Perkara atau soal itu tidak boleh dibawa remeh bagi dirinya apatah lagi wanita yang menagih itu adalah bekas kekasihnya yang dipisahkan secara zalim suatu ketika dahulu.
“Kau anak sial. Aku tidak mahu kau berkawan dengan anak aku.”
“Tapi, pak cik saya cuma... apa... mengapa...?”
“Wanti sudah ada pilihan dan tarafnya.”
“Benarkah Wanti?”
“Ya, memang benar.” Wanti.
Allah SWT saja yang tahu betapa hancurnya hati seorang jejaka tatkala kekasih yang disayanginya itu mengatakan sedemikian rupa. Bumi tidak terjejak, langit tak terlihat, alam tak bernyawa dan segalanya bagaikan kiamat. Persandingan di puncak syurga diimpikan menjadi punah. Airmata sudah menjadi lautan yang sangat dalam. Karam, tenggelam dalam suram.
“Tolonglah aku. Kau ingat tak janji kau padaku?”
“Aku tak faham.”
“Kau tak ingat. Bukankah kau pernah berkata yang aku ini adalah bidadarimu. Kau berjanji akan melindungi aku buat selamanya.”
“Apa yang kau mahu sebenarnya?”
Kian gila dibuatnya. Rayuan dan harapan diletakan kepadanya. Airmata menjadi bukti kesungguhan pengharapan seorang kekasih kepada dirinya. Namun apa yang dipandang olehnya hanyalah sebuah syurga yang dibina dari Rahmat suci Sang Izzati. Tidak mungkin sebuah istana suci menjadi ranap hasil daripada pandangannya yang cukup sensitif andai dicurahkan pada waktu yang kian menjerat nalurinya. Kebingungan kian memuncak bagai deru suara jeritan ‘ahlul nar’ yang kehausan kasih dan sayang.
Kelam makin meliak bersatu dengan dirinya. Acap kali nyanyian suara-suara kenangan kian mengganggu. Kenangan dan realiti kini menjadi satu.
“Aku bertekad untuk bercerai.”
“Apa? Kau, ah.”
“Ini pilihan aku.”
“Tapi kenapa? Mengapa?”
“Kau tak akan faham perasaan aku.”
Ria malam di persada meja makan malam itu cukup gamat apabila sekali lagi hayunan kata-kata hikmat cermat membuka hemat rentapan keduanya. Termenung lagi seketika berketika.
Taman impian yang penuh dengan bungaannya menjadi pilihan pasangan yang kian menghampiri zaman kemuncak kemenangan. Ke mana saja mentari tetap menyinari perhubungan itu. Makin unik, makin suci, makin gemirap bila di antara mereka diselitkan dengan irama-irama nyanyian hati sebuah kejujuran. Purnama, matahari, bintang atau pelita sudah kebiasaan menyuluh sinar bagi selembar tasik asmara cinta mereka berdua.
“Kau ibarat pungguk yang merindukan bulan.”
“Kau pula bulan yang senangtiasa dirinduiku. Andai hilang kau pada malam itu, akan ku puja kau di balik langsir awan malam.”
“Hai, apalah gunanya purnama tanpa pungguk yang selalu merinduinya. Pasti kesunyian itu menjadi jawapannya.”
“Usahlah kau khuatir wahai purnama, aku akan tetap merinduimu walau kita berpisah langkah.”
“Berpisah langkah, mungkin siang yang menjadi mainan pengaduan kita.”
“Pincang langkah si Adam tanpa Hawa.”
“Hawalah syurga si Adam.”


Bersambung...

1 ulasan:

  1. Kisah idop capa Pak Jagat buat cerpen ni..?!
    Hu..hu..hu...bersambung plak, tak sabaq nak tau endingnya. Memang style Jagat punya ending akan jadi sesuatu yang unik. Tak macam cerpen biasa.

    BalasPadam