Jumaat, 21 Ogos 2009

Ke mana hilangnya roh Bahasa Ibunda Melayu

'TINDAKAN KE ATAS GURU YANG MENGGUNAKAN BM SEPENUHNYA SEMASA PEGAJARAN.'

Allah Hu Akbar... aku begitu marah dan gundah bila disebutkan tajuk sebegini rupa dalam akhbar tabloid KOSMO. Aku di negara mana ni? Adakah aku di negara yang mengamalkan bahasa selain daripada Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia.
Pada tahun 1972 satu akta telah dikeluarkan yang menegaskan bahawasanya perlu untuk menggunakan bahasa ibunda melayu sebagai bahasa rasmi. Akta itu juga telah dikuatkuasakan sepenuhnya oleh Perdana Menteri Tun Abdul Razak(Bapak kepada Perdana Menteri Malaysia ke-6). Akta ini telah diwajibkan dengan sekeras-kerasnya.
Adakah ini hadiah untuk aku sebagai penyarung kebudayaan bahasa ibunda aku dalam menyambut erti kemerdekaan yang ke 52 Malaysia. Satu Malaysia atau Satu sia-sia?
Binatang mana yang merosakkan bahasa ibunda ini? Perkataannya bukanlah Bahasa Ibunda tapi BM yakni Bahasa Melayu/Bahasa Malaysia. Andai kalau ada guru yang menggunakan bahasa cina atau bahasa india adakah guru itu akan diambil tindakan. Bukan aku mempertikaikan bahasa lain tapi mengapa Bahasa Melayu, kenapa Bahasa Melayu? Mungkin zaman ini kita akan lebih mudah untuk mengenali siapa 'PENGKHIANAT BANGSA'. Sayangnya orang itu senegeri dengan aku.
Sudah lama aku memerhati dengan penuh perhatian. Namun dari sudut dan hal ini aku perlu bertindak untuk mengumumkan bahawasanya Binatang ini cukup bahaya untuk kita simpan dan terus menjadikannya sebagai pusaka. Bangsa akan mati tanpa Bahasa. Bahasa melambangkan bangsa. Ayuh bangsaku... ayuh bangsaku... ayuh bangsaku...
Sayangnya terkadang pepatah melayu lama agak kurang tepat. 'Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi'. Bapak perjuang Bahasa anak penghancur bahasa, timbalan PENGKHIANAT BANGSA.
Selalu aku melihat airmata Pak Samad mengalir mengenangkan nasib Bahasa Ibunda Melayu hancur di tangan Binatang perosak ni. Merdeka... Merdeka... Merdeka... di bawah kaki siapa?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan