Khamis, 21 Januari 2010

Merenung dalam diri

Assalamualaikum...
(Lama aku menyepi maafkan aku andai bersalah.)

Dalam peringkat pengembaraan sehingga kini, aku masih dalam kelemasan dalam merenung diri yang indah berdiri namun jiwanya terkulai berbangkai. Aku masih tidak sanggup melihat dosa-dosa di antara insani sesama insani yang dilakukan setiap hari, setiap saat tanpa mengira waktu. Semalam sejenak kian pendengaraanku melihat kata-kata suara radio yang berputar bermain di seluruh pelusuk benakku dengan irama 'keroncong'. Aku terngiang waktu itu akan sebuah kenangan sewaktu aku mula-mula mendengar lagu Keroncong Untuk Ana nyanyian M. Nasir dan lirik ditulis oleh S Amin Shahab.
Saat kenangan itu berlegar di kotak imaginasiku, aku sedar bahawa waktu itu memang sungguh menarik dan indah mungkin. Aku tidak tahu mengapa hari ini aku merasakan pada waktu itu sangat menarik dan indah sedangkan pada waktu aku di posisi kenangan itu, aku tidak dapat merasakan apa-apa yang menarik dan indah. Mungkin ada sesuatu perkara yang perlu aku rungkai dan teliti dalam perjalanan ini.
'Benarkah tiada bagiku ruang di hatimu untukku bertapak?' Inilah yang menarik mungkin. Sambil perlahan mataku semalam menjadi letih lantas bergegas mengambil diri untuk pulang kerana aku sedang di warong kopi Pak Long Taman Dahlia. Dalam perjalanan balik aku terserempak dengan bintang yang bersinar di atas kepalaku. Kilauannya cukup membuatkan aku terpesona. Sesampai saja aku di rumah, kereta adik aku pun siap senggara dilabuhkan di dalam garaj aku pun terus menojah mataku ke langit buat kali yang kedua. Memang benar ada yang ajaib dalam diri aku berbanding waktu itu.
Waktu itu aku melihat dengan cermin, pelangi dan bayang
Hari ini aku melihat dengan bintang, jiwa dan diri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan