Sabtu, 30 Januari 2010

Aku dalam diri


Aku suka dengan sebuah kata-kata yakni 'Kembara'. Mungkin bila didengarinya ada yang terasa seperti letih untuk berjalan mengembara dalam hidup. Tapi bukan persoalannya letih atau kuat namun bagi aku ia satu kepuasan dalam menikmati hidup yang penuh dengan eksistensi mimpi. Jika kita cuba ketahui bahawasanya waktu dulu boleh dikatakan semua Rasul-Rasul dan Nabi-Nabi Allah banyak yang mengembara. Ramai yang berpendapat ia sebagai sebuah dakwah tapi bagi aku pula mereka mencari satu kajian dan menceritakan kepada sesiapa yang hadir di sisi mereka pada waktu itu. Contoh yang terbaik adalah contoh Nabi dan Rasul. Apa yang mereka cari dan apa yang mereka kaji?
Aku melihat debu menjadi pasir, air menjadi salji dan benih menjadi pucuk. Kajiku hanya untuk melihat apa yang terselindung di balik kabus putih yang berbayang. Aku mencari faktor yang mewujudkan kabus dan bayang. Selagi ada cahaya di situ adanya bayang.
Aku dapat merasakan aku juga sudah bukan aku lagi kerna aku sudah merasakan ramai di dalam aku. Diri atau aku berdiri? Argh! Memang aku kena mengembara lagi. KHAZANAH KEKASIH ADIKARA....................................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan