Selasa, 8 September 2009

Ulasan Lirik Lagu

Mari kita cuba ulaskan pemikiran Azida NS mengenai lirik lagu 'Sejiwa' ini. Andai ada yang ingin kita bincangkan bolehlah kita sama-sama menceritakan pandangan masing-masing di ruangan ulasan.

Bagi Amni Jagat, lagu ini cukup mencengkam minda pada permulaan pengenalan Amni Jagat pada lagu ini. Lagu ini lebih berat untuk Amni Jagat katakan ia berbentuk puitis yang banyak menggunakan bait-bait berbunga yang andai dihayati ia jauh lebih mendalam dari dasar yang kita ketahui pada asal lirik ini.
Lirik ini dapat juga kita olahkan ia dalam bentuk yang mistik -mungkin pada waktu itu lirik berbentuk mistik lebih laris-. Satu di antara lain adalah berkaitan liriknya yang terlalu hampir dengan suasana malam. Justeru kalau kita cuba menyelami lerengan baitnya pasti kita temui di mana wanita atau watak sang kekasih itu hadir pada waktu malam semena. Kalau kita dapat lihat di mana lirik itu menyebut 'usahlah cinta dibawa bersama, ditenggelami mentari di timur...' bahagian ini cukup menggambarkan bahawa cinta mereka bersemi sebelum terbitnya mentari di timur. Ia Sememangnya cukup menggatakan itu adalah waktu malam.
'Ku ingin selalu di sampingmu, tiap waktu siang melambai malam...' kata-kata ini lebih menggambarkan lagi bahawa hadirnya watak sang kekasih itu juga pada waktu malam. Bait yang berbunyi 'siang melambai malam' itu memberitahu kepada kita mengenai ketidak sabarannya sang penunggu cinta menunggu waktu malam itu hadir bagi ia meluahkan lagi cintanya terhadap sang kekasihnya itu.
Mengenai mistiknya yang cuba digarapkan dan diteka oleh Amni Jagat adalah mengenai bunga kemboja. Di sini penulis(Azida NS) cuba menggambarkan mengenai keharuman cinta mereka yang mekar mewangi sewangi kemboja. Apa yang kita tahu mengenai kemboja? Kemboja boleh dikaitkan dengan suatu perkara yang mistik. Ini berkenaan di mana bagi fahaman orang-orang melayu pada waktu lampau mereka menganggapkan kemboja adalah bunga bagi sang Pontianak. Salah satu lainnya juga kita umum mengetahui bahawa bunga kemboja adalah bunga 'kuburan' yang terlalu hampir ditaburkan di atas pusara. Fahaman ini mungkin sudah tidak relevan pada zaman kita hari ini namun boleh juga untuk kita sekadar mengkaji seketika mengenai kewujudan-kewujudan alam selain kita seperti alam Jin. Mungkin agak sempit bagi fahaman Amni Jagat bila saja dikaitkan dengan Bunga Kemboja, Amni Jagat terus menerus menerka bahawasanya lirik ini secara menyeluruhnya mengenai Pontianak atau mistikal bercinta. Mistikal ini boleh kita tambahkan lagi dengan alasan kewujudan watak sang kekasih itu sendiri yang hadirnya pada waktu malam semata.
Mengenai tajuknya 'Sejiwa'. Boleh juga Amni Jagat cuba menerka yang mana itu adalah berbentuk manusiawi dan Jin boleh mempunyai jiwa yang sama dalam halimunan pencintaan. Sememangnya watak keduanya harus mempunyai gerak yang sejiwa.
Dari pengalaman Amni Jagat mengenal lirik lagu ini sejak berdekad-dekad lamanya, Amni Jagat dapat merasakan lagu ini cukup untuk menghasilkan spiritualnya tersendiri.
Hal ini terpulang kepada sesiapa saja yang membaca di laman 'Khazanah' ini. Justeru kita sama-samalah memberi pandangan yang lebih lagi bagi kita sama-sama berkongsi menafsir ayat-ayat yang terselindung di balik bait-bait ini.
Tabik untuk Azida NS...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan