Rabu, 8 Februari 2012

Ulasan Buku - Beza Ustaz Abdul Hadi Awang dengan Sun Tzu



Memang ternyata kedua-duanya hebat. Untuk buku 'Taktik & Strategi Berpolitik Gaya Khulafa Ar-Rasyidin' aku bagi empat bintang setengah, untuk buku 'Art Of War' aku bagi tiga bintang setengah (bukan bintang tiga ya...).
Aku tak sangka pembawaan penulisan Ustaz Abdul Hadi Awang memang begitu mengasyikkan serta mudah difahami. Segala gambaran jelas memang terang tidak perlu lagi untuk disuluh huhuhu...
Gaya keimanan yang teguh di kalangan sahabat baginda S.A.W begitu memukau pembaca termasuk aku. Iman adalah tiang sejati dalam mengejar erti kemenangan. Sesiapa yang pernah baca buku Ustaz Hadi tersebut pasti dapat melihat bagaimana gambaran strategi perang para sahabat yang begitu tersusun dalam menentang musuh baik yang dalam selimut mahupun yang di luar selimut.
Fokus seorang insan yang bernama Khalid Al-Walid juga begitu mencengkam. Ternyata buku ini harus dimiliki oleh semua lapisan masyarakat umum tidak kira agama, bangsa dan negara.
Ramai mungkin pernah melihat atau mendengar akan keagungan karya Sun Tzu 'Art Of War'. Karya ini selalu dibangkit-bangkitkan oleh golongan oreintialis barat dan timur. Tetapi aku akui buku ini masih ada sifat kekurangannya berbanding dengan buku 'Taktik & Startegi Berpolitik Gaya Khulafa Ar-Rasyidin'.
Walaupun dasar tajuknya tidak begitu menonjol akan peperangan itu, namun buku tulisan Ustaz Hadi ini jauh lebih bermuhasabah berbanding buku tulisan asal Sun Tzu. Tidak dinafikan buku Sun Tzu itu menarik, tetapi jika hendak dibandingkan dengan buku tulisan Ustaz Hadi ternyata agak kekurangan dari segi faktor utama peperangan.
Semangat dan strategi disatukan menjadi sebuah karya perang yang terlalu hebat. Fakta dan maklumat dalam buku Ustaz Hadi ternyata menjawab segala pertanyaan mengenai perang di zaman sahabat yang penuh dengan strategi dan gerak saraf yang mantap.
Bagi sesiapa yang berminat dengan buku yang berkonsep peperangan, pastikan anda memiliki buku 'Taktik & Strategi Berpolitik Gaya Khulafa Ar-Rasyidin (Ustaz Abdul Hadi Awang)' keluaran PTS. Jangan lupa juga untuk memiliki buku 'Art Of War (Sun Tzu)' bagi sesiapa yang belum memilikinya.
SELAMAT MEMBACA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan