Rabu, 10 Mac 2010

Wacana karut


(Akbhar Berita Harian 10 Mac 2010)

Hebatkan bagai nak menitis airmata ke bumi melihat seorang pemimpin UMNO memegang buku yang tertera nama sebuah perjuang NATRAH. Hebat sungguh perjuangan orang melayu pada waktu itukan... Tapi aku agak pelik mengapa UMNO?
Baik sejarahnya begini, apabila saja Natrah dihadapkan ke mahkamah buat kali ketiga, kita dapat saksikan rusuhan orang Melayu Islam keluar mempertahankan akidah seorang remaja kecil bernama Natrah. Tapi yang aku persoalkan sekarang, di mana UMNO pada waktu itu? Sejak dari perbicaraan pertama hingga ketiga UMNO tidak memainkan peranan yang penting dalam memperjuangkan isu akidah Natrah sehinggakan alasan yang diberikan oleh Tunku pada waktu perbicaraan ketiga(kes rusuhan Natrah) hanya berkenaan soal kewangan. Pelik juga, bagaimana orang-orang lain yang hadir pada waktu itu punya wang dan kemampuan untuk hadir di Kota Singa pada waktu itu walau mereka tahu mereka akan terpaksa menghadapi pertarungan dengan maut. UMNO kata hero melayu, mana mungkin logik untuk memberi alasan tidak ada wang dan dana untuk pergi. Kenapa UMNO perlukan kapal terbangkah pada waktu itu untuk ke Kota Singa. Wahai sekelian yang membaca, ketahuilah para hadirin yang datang menghadiri rusuhan Natrah itu ada di antaranya yang berjalan kaki sejauh Terengganu ke Kota Singa. Mengapa payah sangat untuk datang ke Kota Singa pada waktu itu?
Soalan kedua yang bermain dalam minda aku sekarang, bukankah UMNO hanya perlu mengisytiharkan sahaja untuk orang melayu turun beramai-ramai termasuk ahli UMNO ke Kota Singa. Kata hero melayu. Isytihar tidak perlukan wang atau dana. Takkan sekarang ni ahli UMNO nak salahkan Tunku dan UMNO lama pada waktu itu atau sememangnya UMNO sengaja membiarkan nasib orang melayu pada waktu itu dibunuh, dipukul dan ditangkap oleh penjajah. Emm... Kenapa ya...?
Hari ini kita lihat PERKEMBAR atau UMNO seolah mengangkat diri sebagai batu yang melonjak menyatukan umat Melayu di mata sejarah. Alamak mampuih kalau macam ni... Selamat membaca buku Natrah yang dilancarkan oleh Timbalan Presiden UMNO semalam.
Sejarah membina tamadun tolonglah jangan hancurkan sejarah. Kalau anda bukan seorang pejuang janganlah mengaku yang anda itu perjuang. Jika anda tak mahu berjuang jangan sibuknak berjuang bagi orang lain untuk berjuang. Jika anda kenal seorang pejuang katakanlah kenalan anda itu seorang pejuang. Kasihan Allahyarham Ahmad Boestamam, Allahyarham Pak Sako dan Allahyarham Burhanuddin Al-Helmy mereka difitnah dengan mengatakan mereka Komunis sedangkan dalam isu Rusuhan Natrah merekalah pejuang-pejuang yang bangkit untuk membakar semangat Umat Islam untuk mempertahankan akidah seorang remaja yang bernama NATRAH...
Carilah buku sejarah Malaysia di Indonesia, England dan di Belanda untuk kita mendapat matlumat lebih telus tentang negara Malaysia yang tercinta ini. Selamat meyambut bulan membaca bulan depan...

2 ulasan:

  1. biasala umno hampeh....dan auta...

    BalasPadam
  2. Dulu..Kini..dan Selamanya kentot manyak KUAT jugak ini AMENO...!

    BalasPadam