Khamis, 1 Mac 2012

Cerpen selepas 'Pendamping Gema Lautan'


Sudah lebih dua tahun meninggalkan cerpen berunsur cinta. Terasa kali ini cerpen yang bakal dinukilkan pasti akan dimadukan dengan kisah 'cinta'. Memang kenangan sengaja mengajak untuk aku merealisasikan penulisan karya cinta agung kali ini.
Pendamping gema lautan bakal menemui pembaca sama ada di blog ini mahupun di ruangan nota FB aku (Amni Jagat). Pendamping gema lautan adalah sebuah ekspresi kisah sebenar yang berlaku sewaktu peristiwa Tsunami melanda suatu ketika dulu.
Tapi kali ini, aku cuba untuk menulis semula kisah-kisah cinta yang lebih misteri. Huhuhu... Teringat suatu ketika dulu lebih sedekad yang lalu di mana di tahun 1999 aku mula menulis karya kreatif bergenre cerpen dalam unsur cinta yang misteri. Sengaja kali ini aku cuba-cuba menulis semula aliran penulisan seperti berikut.
Membongkar sebuah rahsia cinta antara makhluk ciptaan Illahi. Tajuk cerpennya sudah aku temui. Tajuknya berjudul 'RINDU PUTERI GUNUNG KORBU'. Penantian demi penantian memanggil dan terus memanggil sebuah kerinduan yang harus dijelmakan dengan zahiriah kecintaan.
Tangan aku tidak sabar menulis cerpen tersebut. Namun watak dan nama watak perlu disusun terlebih dahulu. Matlamat penulisan juga adalah perkara pokok yang perlu diunsurkan dalam penulisan kali ini. Ayat-ayat JIWANG KARAT pasti akan terlahir di dalam cerpen ini. Sesiapa yang cuba untuk mengorat Isteri mahupun Kekasih masing-masing bolehlah dapatkan dalam cerpen ini nanti.
Sediakan kamus kalau boleh, kerana kali ini aku cuba untuk menggunakan seberapa banyak bahasa klasik yang menjadi tiang bicara dalam cerpen ini. NANTIKAN - RINDU PUTERI GUNUNG KORBU -
Gunung Korbu adalah adaptasi dari seorang wanita yang banyak menjadi ilham dalam perjalanan penulisanku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan