Sabtu, 17 Mac 2012

Mengenali perjuangan sebenar A. Samad Said di dekad 70an


Terus terang aku katakan buku novel ni aku berikan empat bintang. Memang menarik dan memang perangsang. Untuk menjadi seorang yang berani watak Lokmanlah sebagai hadamannya.
Pak Samad pernah berkata dengan aku "novel Hujan Pagi itu jahat." Aku menjawab "memang pun jahat seperti penulisnya." Arakian Pak Samad ketawa besar.
Ke hulu ke hilir aku menggenggam buku Hujan Pagi dicelahan jari ke dua tanganku sama ada tangan kiri atau tangan kanan sehingga satu hari aku bertemu dengan seseorang yang bernama Hassan Karim. Beliau seorang peguam.
Teguran Hassan Karim kepadaku adalah berkenaan buku Hujan Pagi yang tergenggam di jemariku. Ayat yang pertama keluar dari mulut Hassan Karim adalah 'novel tu berat.' Aku pun terus bertanya akan pandangannya terhadap novel tersebut. Arakian kami pun sama-sama membedah buku Hujan Pagi yang dimaksudkan.
Aku terasa seperti diriku bukan berada di Malaysia. Aku berasa diriku seperti berada di Perancis kerana budaya buku diperbahas di kedai kopi berdekatan dengan pejabat wartawan Johor di Taman Pelangi.
Akhirnya kami telah sebulat suara membuat konklusi di mana novel Hujan Pagi itu memang benar-benar berhaluan 'kiri'. Pak Samad begitu mengangkat martabat pejuang haluan kiri di zaman sebelum kemerdekaan dan zaman awal kemerdekaan.
* Manakan tidak, buku tersebut mempunyai plot-plot yang begitu bersepah sehingga membuatkan pembaca yang membacanya menjadi pening. Mungkin itulah sifat 'jahat dan berat' yang dimaksudkan oleh Pak Samad penulis dan Hassan Karim sebagai pembaca. Bagi aku buku itu tidak boleh dibaca dengan sekali imbas atau bacaan yang laju.
Dalam buku tersebut setiap bab mempunyai artifak sejarah yang begitu hebat. Pak Samad cuba mengangkat sejarah-sejarah yang telah lama padam di sisi masyarakat untuk diterjemahkan dan ditanam ke dalam minda manusia hari ini.
Novel Hujan Pagi adalah suara zaman yang menjadi penyimpan untuk khazanah hari ini mengenalinya. Ternyata Pak Samad berjaya menghidupkan suasana perjuangan dalam novel tersebut. Cuma awasi sifat 'jahat dan berat' yang dimaksudkan yakni plot-plot yang bersepah dari satu bab kepada bab yang lain.
Ada dua watak yang perlu diperhati 'watak Lokman dan watak Niram.' Kedua watak ini adalah simbolis kepada pemberontakan masyarakat terhadap serangan rohani yang berlaku di zaman kekalutan awal merdeka. Penulisan seperti ini mengingatkan penulis kepada seseorang yang bernama Pramoedya Ananta Toer dalam bukunya yang bertajuk 'Bukan Pasar Malam'.
Sesiapa yang ingin menjadi pejuang, carilah novel HUJAN PAGI karya A. Samad Said terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan