Selasa, 10 April 2012

Seni perlu bersama manusia


Sejarah kenabian dan kerasulan pernah membuktikan bahawa para nabi dan rasul adalah manusia-manusia yang sebenarnya digelar orang-orang seni. Lihat sahaja bagaimana Nabi Idris A.S. sendiri adalah manusia seni. Baginda adalah seorang yang suka menjahit.
Begitu juga dengan Nabi Sulaiman A.S. baginda juga seorang ahli seni yang tekun membina semula istana Balqis sehinggakan keseniannya sentiasa disebut pada seluruh zaman. Nabi Noh A.S. juga tidak ketinggalan hebatnya, baginda seorang pengukir yang hebat sehingga berjaya membina sebuah bahtera yang tidak tenggelam dek bah yang begitu besar.
Nabi Junjungan Muhammad S.A.W. juga adalah manusia seni yang berperanan melukis dan menjadi arkitek sewaktu perstrukturan masjid di zaman baginda. Baginda juga seorang ahli seni yang mahir dalam bidang bahasa.
Kalau dilihat pada zaman keagungan Islam di Andalus, umat-umat Islam kebanyakkannya tergolong dari golongan manusia seni. Seperti Al-Farabi, beliau adalah manusia pencetus mengenai seni muzik di dunia ini. Ramai golongan seni yang wujud di kalangan umat Islam termasuklah Ar-Raniri, Ibnu Sina, Tun Seri Lanang dan juga tidak ketinggalan Hamzah Fansuri.
Tetapi ramai yang tidak mengetahui apakah peranan seorang ahli seni di sisi dunia ini? Ahli seni sebenarnya diwujudkan oleh Allah untuk menjadi penyelamat kepada keruntuhan moral di kalangan manusia. Justeru ahli seni perlu memanfaatkan setiap amanah yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka untuk jalan kebenaran mengenalkan manusia kepada kebenaran.
Ahli seni harus menjadi manusia penyusun zaman. Kalau dilihat dari nama-nama besar yang disebutkan di atas, dapatlah kita ketahui di mana ahli-ahli seni itu adalah manusia yang berperanan besar dalam pergolakkan di zamannya.
Kalau dilihat dalam struktur seni barat seperti Leonardo Da Vinci, Karl Marx, Cahrles Darwin, Helen Keller dan sebagainya, mereka adalah rujukan zaman yang tidak pernah putus di barat bagi tujuan untuk membangkitkan rasa kesedaran masyarakat mengenai kebenaran dalam tafsiran mereka.
Contoh seperti Helen Keller, wanita ini adalah seorang yang pekak dan bisu tetapi Helen boleh mengadakan satu revolusi yang hebat hanya dengan mengadakan sebuah karya penulisan yang besar pada waktu itu. Samalah seperti Karl Marx, umum mengetahui Marx boleh mengegarkan dunia mengenai teori 'Das Capital'nya.
Manusia-manusia seni di barat sentiasa menjadi rujukan pada setiap zaman untuk pembangunan manusia di sana. Tetapi berbeza di Malaysia, kebanyakkan seni hanya dijadikan sebagai tontonan. Ahli seni seharusnya menjadi berani dalam menegaskan soal kebenaran. Justeru seni perlu bersama dengan manusia.
Dalam perbincangan bersama A. Samad Said, aku memutuskan bahawa seni untuk seni adalah milik individu tetapi seni untuk rakyat adalah jatidiri yang perlu. Seni seharusnya disalurkan kepada manusia.
Maka dengan itu, aku harapkan seluruh ahli seni di Malaysia ini perlu menjadi manusia yang memerhati setiap zamannya. Kembalikan semula kelebihan yang diberikan Allah kepada kita untuk membangunkan keimanan di hati manusia. Ternyata itulah tujuan Allah memilih kita sebagai ahli seni. Seni perlu berani...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan