Isnin, 8 Februari 2010

Berita dari cakrawala


Pagi tadi pukul 2.45 pagi hingga ke dini subuh, bintang yang julung kalinya kelihatan telah muncul di cakrawala kita. Peristiwa ini dapat dilihat dengan menggunakan mata kasar(andai cuaca tanpa berawan). Maafkan aku kerana tak maklumkan awal kepada kalian semuanya. Aku agak kesibukan dan untuk pengetahuan semua sepanjang warkah aku yang terakhir di blog ini, aku agak sibuk dengan menguruskan beberapa perkara mengenai kegiatan seni. Aku baru pulang dari Kuala Lumpur dalam menghadiri bengkel bersama Pak Samad.
Berbalik kepada bintang pagi tadi. Bintang itu berukuran 800 kali jejari matahari. Bintang itu diberi nama Antares. Bintang ini pagi tadi dapat dilihat dengan berwarna merah pekat sambil berkelip-kelip diselang warna perak. Terlalu takjub keilmuan Maha Suci Allah.
Untuk pengetahuan semua pada 12 Februari ini kita dapat diperlihatkan satu lagi keajaiban langit di mana Planet Utarid akan dapat dilihat dengan mata kasar pada pagi hari tersebut. Utarid adalah planet yang paling hampir dengan matahari. Fenomena ini berlaku sewaktu subuh pagi tersebut. Sama-samalah sesiapa yang berminat menyaksikannya. Akan datang Marikh akan dapat kelihatan di langit dengan mata kasar. Tunggu tarikhnya...
Terima kasih kawan-kawanku dan abangku. Abangku Shamsul, Sahabatku Saiful, kawanku Fauzi(Papua New Jui Nii) kerana menemani aku dalam mengkaji ilmu cakrawala pagi tadi.
Khazanah Kekasih Adikara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan