Rabu, 27 Januari 2010

CERPEN - BADI -



SEBUAH KISAH PERIBADI
KARYA KHAS AMNI JAGAT
DITERBITKAN PADA TARIKH 9 RAMADHAN 1429
BERSAMAAN 9 SEPTEMBER 2008
ANTARA PURBALOKA DAN KENYATAAN
MENJADI PELUKAN SEPANJANG MALAM DAN SIANG
DENDAM, BENCI DAN RINDU MENJADI SATU
SEHINGGA MEMBAWA DIRI MENJADI BADI...

EPISOD 1

Rambut panjang mencecah separuh tulang belakang itu memang sentiasa kusut dan mengerbang. Terkadang muram raut wajahnya terselak lembut hasil dari eksentrik bayu malam mahupun siang. Matanya sering melihat tarian kaki manusia bermain erofon atau bermain lenggok mak yong syirik, begitulah difikirkan dalam filsafat hidupnya. Mungkin tujuh bulan dahulu bukan begini filsafatnya. Katanya wajah seindah bidadari yang gemalai terang turun dari kelam langit mencapai lentur hatinya lantas meniupkan manna kasih. Mungkin suara-suara kemesraan tujuh bulan sebelumnya masih menari-nari riang dalam kenangannya. Seutas tangisan dan seterik senda pernah dimelodikan oleh serunai jiwanya.
Memang jaraknya agak tidak kurang lamanya, namun pahit bisanya itu bernanah panas berdenyut-denyut mengerang mengganggu kehidupannya. Suara kebahagian, suara seorang kekasih dan juga suara seorang ibuanda yang gering pengharapan telah ditelan dengan kata-kata bukan di hadapannya. ‘Mereka masih belum mati, mereka masih belum mati.’ Kejung biru urat tangannya bagai terhenti darah yang mengalir dalam setiap sumsum rongga kebiruan urat tangannya. Pancaran madah berluasa bila kebencian seorang kekasih menampar dengan tamparan melulu tanpa ciuman penghargaan gagah berdiri atas sebutir pengorbanan bertunjang kejujuran. Gugup menyelinap masuk pantas menangkis segala hening kudrat yang dibekalkan selama ini. ‘Kau lelaki yang paling jahat yang pernah aku kenal! Kau tidak pandai menjaga anugerah yang Allah kurniakan pada kau. Kau jangan mengganggu adikku lagi.’ Tiga suara yang berlainan puncanya telah menghantui siang dan malam setiar pencariannya. Kekasih, sahabat dan maruah. Terkadang airmatanya mengalir disedari atau tidak disedarinya. Tujuh bulan itulah perkataan yang selalu atau kerap dihembuskannya perlahan-lahan.
Malai tangannya menggerakkan kuda di persada papan catur bagi menyusun seilham strategi untuk menyerang lawannya yang juga kawannya.
“Kau ingin menyerang?”
“Tidak.”
“Mungkin kau perlukan serangan dariku.”
“Tidak.”
“Apa yang kau perlukan sebenarnya?”
“Sokongan.”
Pentas catur itu semakin ghairah teratur disusun siagam susila bicara. Tangan semakin erat menggenggam gulungan rokok daun yang masih kelihatan berasap. Cengkung pipinya menyedut agak kasar bagi tujuan menyemarakkan api yang semakin kecil bernyala pada hujung rokoknya tadi. Tangan kanannya tergerak mencapai pemetik api lantas menyalakan apinya untuk dicucuh semula pada hujung rokok daunnya yang terpadam. ‘Apa salahku? Apa kesilapanku? Aku tidak diberikan peluang untuk bersemuka dan aku tidak diberikan suara untuk aku menjelaskan hal sebenarnya. Ini semua angkara salah faham. Sahabat aku, kekasih aku. Abangnya itu sahabat aku, adiknya itu kekasih aku. Andai aku berkahwin dengan adiknya bererti aku juga berkahwin dengan keluarganya. Aku lelaki jahat yang pernah dia kenal.’
“Argh!”
“Kenapa dengan kau?”
Suara seolah amukkan bergema di pentas medan peperangan minda catur.
“Aku mati!”
“Belum aku isytihar menang atau kalah.”
“Pernah aku terbaca dalam Quran, tiada kalah bagi Islam.”
“Habis?”
“Menang atau mati.”
“Kau masih belum mati.”
“Aku hanya memohon diri untuk sendiri.”
“Baik, nanti kita sambung.”
Kasih, kekasih begitu keras dasarnya sehinggakan ada yang masih merasakan teraniaya. Dunia tiada peka pada kejujuran adalah dunia kepalsuan. Membuka indera hanya pada sebelah pihak bererti keadilan itu sudah mati. Maka di situlah suatu perkataan ‘aku mati’ dijawab. Berpihak pada diri sendiri adalah suatu kekosongan yang tiada jawapan.
Kakinya laju melangkah pergi dari medan peperangan catur tadi. Dalam firasatnya hanya pengenalan pada diri sendiri adalah lebih mulia dari mengenali diri manusia yang suka melihat aurora itu indah. Mindanya kembali kusut semula. Kali ini tujuannya adalah menjengah angin malam di balik hutan yang tidak jauh dari kawasan rumahnya. Alam cukup damai, alam adalah cermin sebuah cerita purbaloka. Eksistensinya merupakan sebuah bayang yang bersuara tapi tidak kedengaran oleh telinga yang mencari riuh palsu dunia. Kekacauan dibilas dengan ketenangan. Hanya penentuannya adalah menang atau mati.
Mengapa, kenapa, bagaimana menjadi liku persoalan mula menerpa tersua menunjuk rupa. Kebatuan hati tetap diagungkannya demi menegakkan pencarian yang semakin gila dengan dendam. Bukan dendam pernah dikatakannya tapi keadilan dan penjelasan. Dendam itu adalah sebuah sakti berleluasa ganas membadai keakuran searak damai dan ketenangan. Suram malam tetap gigih juga mempertahankan kesenian. Sambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan